پزشکی بیماری درمان پیشگیری دارو

سایت پزشکی و سلامت در مورد پیشگیری و درمان و بیماری های مختلف

پزشکی بیماری درمان پیشگیری دارو

سایت پزشکی و سلامت در مورد پیشگیری و درمان و بیماری های مختلف

کپسول لانسوپرازول

کپسول لانسوپرازول (Lansoprazole) از داروهای برطرف‌کننده مشکلات گوارشی است. لانسوپرازول مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش داده و از این طریق به درمان و پیشگیری از زخم معده و روده کمک می‌کند. تهوع، درد معده، اسهال، سردرد، نفخ شکم و یبوست برخی از عوارض مصرف کپسول لانسوپرازول است.

درد معده
 
مشکلات گوارشی بر اثر تولید بیش از حد نیاز اسید معده ایجاد می‌شوند. این مشکلات که در میان افراد هم بسیار شایع است شامل زخم معده، سوزش معده، رفلاکس معده، درد معده و یا نفخ معدهمی‌شود که هر کدام درمان دارویی خاص خود را دارد. برای رفع ناراحتی‌های مربوط به دستگاه گوارش باید تحت معاینات پزشکی قرار بگیرید و برنامه‌ درمان مناسب خودتان را در پیش بگیرید. داروهای مختلفی به منظور کاهش اسید معده تولید شده‌اند که کمک شایانی در رفع این مشکلات و بیماری‌های گوارشی می‌کنند. کپسول لانسوپرازولیکی از این داروهاست که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

درد معده


کپسول لانسوپرازول چیست؟

کپسول لانسوپرازول برای درمان مشکلات گوارشی مفید است. لانسوپرازول مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می‌دهد و از این دارو برای درمان و پیشگیری از زخم معده و روده و نیز در شرایطی که معده بیش از حد اسید ترشح کرده است استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو با کاهش اسید معده خطر عفونت‌های گوارشی را افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.


نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری Prevacid
 موارد مصرف درمان مشکلات گوارشی مثل زخم معده
 عوارض تهوع، درد معده، اسهال، سردرد، نفخ شکم و یبوست
 تداخل دارویی داروهای ضد افسردگی

 

 


مقدار و نحوه مصرف کپسول لانسوپرازول

مقدار دقیق مصرف این دارو، حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول برای درمان زخم معده، مقدار ۳۰ میلی‌گرم به صورت روزانه و به مدت ۴ الی ۸ هفته مصرف می‌شود. از این دارو برای برطرف کردن سریع علائم سوزش معده استفاده نمی‌شود.
 
کپسول لانسوپرازول


نکاتی که در رابطه با مصرف کپسول لانسوپرازول باید بدانید

  • در صورتیکه سابقه مشکلات ادراری داشته‌اید، قبل از مصرف این دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
  • اگر مبتلا به اسهال هستید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.
  • چنانچه سابقه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر بیماری کبدی، لوپوس، سطح پایین منیزیم در خون یا پوکی استخوانداشته‌اید، موارد را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.
  • این دارو برای کودکان زیر یک سال، مناسب نیست.
  • اگر از متوترکسات استفاده کنید، به پزشک خود بگویید.
  • لانسوپرازول معمولا قبل از غذا یا صبحانه مصرف می‌شود.
  • حتی در صورت احساس بهبودی، دارو را تا پایان دوره درمان تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید.
  • اگر علائم شما بهبود نیافته و یا در صورت استفاده از لانسوپرازول، بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • در بیماران مشکوک به سرطان معده مصرف این دارو ممنوع است.
  • هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید.
  • دارو را کاملا مطابق با دستور پزشک خود و طبق دوره درمان توصیه شده، مصرف کنید.
  • قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی زاکسیم تداخل داشته باشند.
  • اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آورید مصرف کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم دارویی‌تان برگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
  • در صورتیکه در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید.
  • چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این موارد نشانه حساسیت بدن شما به داروست.

 

مشکلات گوارشی را با روش‌های خانگی درمان کنید

طب سنتی همواره برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کمک بشر امروزی آمده است. گیاهان دارویی خشک شده روش طبیعی درمان مشکلات گوارشی است و فواید زیادی دارد. این داروهای گیاهی گاز معده را جذب کرده و کمک می‌کند خون به دستگاه گوارش جریان پیدا کند و با این کار آلاینده‌های مختلف را از بین می‌برد. شیرین بیان از گیاهان معروف برای معده است. در لینک‌های زیر سایر خوراکی‌ها و گیاهان برطرف‌کننده مشکلات گوارشی را معرفی کرده‌ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.