پزشکی بیماری درمان پیشگیری دارو

سایت پزشکی و سلامت در مورد پیشگیری و درمان و بیماری های مختلف

پزشکی بیماری درمان پیشگیری دارو

سایت پزشکی و سلامت در مورد پیشگیری و درمان و بیماری های مختلف

مکمل امینو اسید و چربی سوزی با این مکمل

 

تضمینی، مصرف میزان متعادل

افزایش رشد عضلاتهمانطور که گفته شد، پروتئین وی به طور طبیعی حاوی BCAA (آمینواسیدهای شاخه‌دار) است. بنابراین چرا یک مکمل جداگانه مصرف کنیم. حتی یک پروتئین باکیفیت هم شامل بخشی از این آمین واسید است‌، که ممکن است با آمینو اسیدهای دیگر ترکیب شود. آمینو اسیدها برای جذب شدن با هم رقابت می کنند. برای دریافت تمام فواید آمینو اسید، مکمل اختصاصی دیگری لازم است.

نکته اصلی چیست؟ این آمینو اسید چه وظیفه‌ای دارد؟ اصلی‌ترین دلیلی که مردم به مکمل‌ها روی می‌آورند، رشد عضلات است. نشان داده شده که آمینو اسید لوسین به طور مشخص بعد از ورزش به نوعی تنظیم کننده است و پروتئین را برای رشد عضلات سنتز می‌کند.

استرسی که شما در هنگام ورزش دارید باعث تحریک و تشویق آن می‌شود. حالا بدن شما آنچه که برای رشد و آماده سازی بهتر برای تمرینات بعدی را لازم است را در اختیار دارد. در مجموع مکمل آمینو اسید با بهبود ریکاوری عضلات، افزایش سطوح تستوسترون و افزایش غلظت هورمون رشد، توانایی افزایش توده عضلانی را دارد.

 

استقامت را بالا می‌برد

جالب توجه است مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی ۷ داوطلب مرد در طول انجام تمریناتی برای کاهش گلیکوژن طراحی شده بود، به یک گروه از آنان آمینو اسید شاخه‌دار داده شد و به گروه بعدی دارونما. ذخیره گلیکوژن در گروهی که آمینو اسید شاخه‌دار مصرف کرده بودند حفظ شد و ۱۷.۲ درصد باعث افزایش عملکردشان شد.مکمل آمینو اسید روشی که بدن‌تان از سوخت های قبلی، کربوهیدرات و چربی استفاده می‌کنند را تغییر می‌دهد. در اغلب ورزشکاران خصوصاً آن‌هایی که فعالیت‌های شدید مثل دویدن را انجام می‌دهند، مشکل اصلی کاهش گلیکوژن است که باعث خستگی می‌شود و عملکردشان را ضعیف می‌کند.

چربی سوزی بهتر

فکر می‌کنید چطور این آمینو اسید باعث حفظ ذخیره گلیکوژن در ورزشکاران شد؟ با چربی سوزی. مصرف آمینو اسید می‌تواند باعث تبدیل چربی به انرژی و افزایش سوخت و ساز شود. برای آن‌هایی که قصد چربی سوزی دارند، یا ورزشکارانی که رژیم کم کربوهیدرات دارند این آمینو اسید به سوخت رسانی و چربی سوزی بدن‌شان کمک می‌کند.

آمینو اسیدچربی سوزی شکم

اگر چه اکثر مکمل‌های چربی سوز دارای سطح بالایی از محرک‌ها و مواد دیگری هستند که مدعی افزایش سوخت و ساز می‌باشند، اما مکمل‌ آمینو اسید نیز می‌تواند در چربی سوزی شکم نقش داشته باشد. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در "Menopause" منتشر شده است، مصرف مکمل آمینو اسید سویا به مدت ۳ ماه با افزایش چربی شکمی در زنانی که در سنین یائسگی بودند، مبارزه کرد. مصرف مکمل‌ آمینو اسید در کنار یک رژیم غذایی در مقایسه با حالتی که تنها رژیم بگیرید، می‌تواند سرعت چربی سوزی را افزایش دهد.

خستگی‌تان را کاهش می‌دهد

با توجه به یافته‌های بالا، آمینواسید BCAA توانایی رفع و خنثی کرن خستگی ذهنی‌تان که گاهی در طول تمرینات طولانی اتفاق می‌افتد را دارد. که  در واقع به علت رابطه این آمینواسید با تریپتوفان است. معمولاً وقتی آمینواسید شاخه‌دار در بدن افت می‌کند، بدن تریپتوفان بیشتری تولید می‌کند که باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود و در نتیجه موجب ایجاد خستگی و همینطور خستگی ذهنی می‌شود. آمینواسید شاخه‌دار از این فرآیند جلوگیری می‌کند.

تمرکز ذهن را بالا می‌برد

با حفظ تریپتوفان، مکمل آمینواسید حافظه کوتاه مدت و توانایی‌تان را افزایش می‌دهد. در طول رقابت، خصوصاً آن‌هایی که تمرینات‌شان چندین ساعت طول می‌کشد، این موضوع می‌تواند عاملی برای موفقیت‌شان باشد‌.

جلوگیری از تخریب عضلانی

بدن ما توانایی از بین بردن عضلات و تبدیل آن‌ها به انرژی را دارد. این اتفاق مخصوصاً در طول تمرینات قدرتی بسیار اتفاق می‌افتد یا در مواردی که شخص کالری مصرفی‌اش را کاهش داده؛  مصرف مکمل‌هایی مثل BCAA می‌تواند بدن را از مصرف عضلات به عنوان منبع انرژی باز دارد.

آمینو اسید و پروتئین را به عنوان یک نیروی کمکی برای عضله سازی می‌شناسند؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که آمینو اسید حتی برای عضلاتی که تمرین داده نمی‌شوند نیز می‌تواند مفید باشد. تحقیقی در دانشگاه سائوپائولو که در شماره‌ی ژوئن ۲۰۱۰ مجله‌ "Muscle & Nerve" چاپ شده است، نشان داده که مصرف آمینو اسید لوسین در موش‌ها از تجزیه‌ عضلاتی که بی حرکت مانده بودند، جلوگیری کرده است. محققان توضیح داده‌اند که لوسین، تاثیر ژنی که در دوره‌های عدم فعالیت، باعث شکست عضلانی می‌شود را کمرنگ خواهد کرد.

آمینو اسید

بهبود ریکاوری و رشد عضلات با آمینو اسید

ریکاوری تان را بهبود می بخشد

مکمل آمنیو اسید توانایی سنتز پروتئین عضلات را افزایش می‌دهد و از عضلات‌تان محافظت می‌کند یعنی بعد از تمرین سریع‌تر بدن ریکاوری می‌شود یا به حالت اولیه بر می‌گردد و فراموش نکنید که استراحت و ریکاوری برای تناسب اندام مهم است. پس مطمئن شوید که ریکاوری کامل انجام شود، چون این موضوع در پیشرفت‌تان نقش حیاتی دارد.

درد عضلات را کاهش می دهد

وقتی خطر آسیب رسیدن به عضلات کاهش پیدا می کند و از طرف دیگر ریکاوری افزایش پیدا می‌کند، درد عضلات نیز محدود می‌شود که در نتیجه بعد از انجام تمرینات سخت، درد عضلات کمتر خواهد بود. در سال ۲۰۰۶، پژوهشی در مورد تأثیر مکمل‌ آمینو اسید‌ی مشتمل بر ۹ آمینو اسید‌ ضروری و ۳ آمینو اسید‌ غیرضروری بر درد عضلات صورت گرفت، محققان دریافتند وقتی این مکمل در روزهای ریکاوری مصرف شد، باعث کاهش درد عضلانی شد. اما مصرف مکمل آمینو اسید قبل از ورزش و فوراً بعد از ورزش، از درد عضلانی کم نکرد.

عملکردتان را در ورزش بالا می‌برد

اگر تمام مزایای جسمی و روانشناختی آمینواسید را در نظر بگیریم . نتایج باور نکردنی برای‌مان آشکار می‌شود. کارایی کلی بدن‌ را بهبود می‌بخشد‌، بدن در انجام تمرینات بهتر عمل می‌کند و ذهن‌تان در رویارویی با یک اتفاق متمرکزتر است و بهتر عمل می‌کند. آمینو اسیدها به عضله سازی کمک کرده و جلوی تجزیه‌ی عضلات را می‌گیرند، بدین ترتیب توده‌ی عضلانی ساخته خواهد شد.

تحقیقی که توسط موسسه‌ تحقیقاتی غذایی "saga" صورت انجام شده است، بیانگر آن است که میزان VO2max (حداکثر اکسیژن مصرفی) زمانی که از مکمل‌ آمینو اسید استفاده می‌شود، ببیشتر از زمانی بود که دارونما مصرف شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از مکمل‌های ایزولوسین، والین و لوسین، می‌توانند ظرفیت ورزشکار در ورزش‌های استقامتی را افزایش دهند.

هشدار

با وجود فوایدی که مکمل آمینو اسید دارد، نباید آن را بدون مشورت با پزشک مصرف کنید چرا که پروتئین، حجم کارکرد کلیه‌ها را افزایش می‌دهد، چون سوخت و ساز پروتئین، سمومی تولید می‌کند که کلیه‌  مسئول دفع آن خواهد بود؛ بنابراین مصرف زیاد پروتئین، می‌تواند بر کارکرد کلیه‌ اثر منفی بگذارد.

همچنین بخوانید : 

  • مصرف مکمل ورزشی باعث ریزش مو میشود؟
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.